Wings for Smiles haalt €10.000 op voor Stichting Hoogvliegers!
Op 20 juni 2025 vlogen wij in één dag langs 20 vliegvelden in Nederland om aandacht en donaties te verzamelen voor Stichting Hoogvliegers dit doen wij onder de naam Wings for Smiles, want met onze vleugels proberen we een glimlach te brengen bij andere.
Dit is een blog waarin wij vertellen hoe deze dag voor ons was, wat er allemaal gebeurde en wie we allemaal hebben mogen ontmoeten.
Deze blog zal verdeeld zijn in 20 stukjes, legs. Waarin we van het ene vliegveld naar het andere vliegen. Eventuele toevoegingen over onze dag zullen daar onder apart vermeld worden.
Leg 1 Eindhoven naar Maastricht.
Stipt 0800 uur lokale tijd vertrokken wij met onze Bristell B23, callsign PH-ZLD, en baande zijn weg op de taxibaan van Eindhoven Airport. Landingsbaan 21 was in gebruik, de lucht was helder blauw en wij reden met onze kistje naar de ‘run-up’ locatie waar wij voor ons vertrek de laatste motor test uitvoerden. Alle instrumenten zaten in het groen, de toren werd gevraagd of we klaring mochten krijgen om te vertrekken. Geen commerciële toestellen stonden op het punt om te landen dus piloten Pim van Berkel en Olivier van Dijk stegen met een rollende start op en begonnen aan hun grootse avontuur!
Eindhoven Airport ligt ten westen van de stad Eindhoven. Om het controle gebied te verlaten moeten we een gestandaardiseerde route volgen. Deze brengt ons via de A2 naar het zuiden van Eindhoven. Waarna we van frequentie mogen wisselen van de toren en onze koers zetten richting de provincie van de glooiende heuvels, Limburg. Gelegen in deze provincie is onze eerste stop van de dag. Vliegveld Maastricht Aachen Airport. In Maastricht is baan 03 in gebruik. Na de landing om 0843 worden de heren door een marshaller begeleid naar hun parkeerplek. Hier worden ze opgewacht door iemand van het vliegveld wie hen met warmte verwelkomt. Samen maken ze wat foto’s voor de socials, schudden ze de hand en zetten de heren hun reis weer verder naar hun volgende bestemming: Budel.

Leg 2 Maastricht naar Budel
Op Maastricht Aachen Airport moeten de heren voorrang verlenen aan een commerciële vlucht, die de landingsbaan afdraait en voor hen verder taxiet naar zijn parkeerplek. Ondertussen is een andere vlucht de landingsbaan opgedraaid en rolt deze naar het einde van de baan om daar te draaien en op te lijnen voor zijn vertrek. Gezien de lengte van de baan en de manoeuvre geeft dit de heren in hun relatief klein toestel de kans om achter de grote kist de baan op te draaien met hun neus in de juiste richting. Waarna de jongens klaring krijgen om op te stijgen. De tijd is 0905. Na de klim volgen zij de Maas richting het noorden. Ter hoogte van de Claus centrale in Maasbracht veranderen ze van koers richting Kempen Airport, gelegen in Budel.
Voor wie tijdens dit verhaal aan de hand van een kaart van ons land de route probeert te volgen zal iets opvallen. De heren zijn terug aan het vliegen waar zij net vandaan komen! Dit is compleet juist. De reden hiervoor is niet omdat wij niet begrijpen dat we onnodig op en neer vliegen. Of dat we een grote blunder hebben gemaakt en direct een vliegveld waren vergeten. Nee, de reden hiervoor is simpel. Kempen Airport was die dag niet eerder open.
Het vliegveld wordt vanaf het zuiden aangevlogen. De baanrichting is 03 met een rechterhand circuit. De landing vindt plaats om 0916. Hier worden de heren ontvangen door iemand van DTV, Wilco. De mannen kennen elkaar al. Ze zijn namelijk vorige week nog geïnterviewd. Gedurende deze twee vluchten hebben de jongens al het een en ander gefilmd. Omdat ze tijdens deze drukke dag geen tijd hebben om uitgebreid een interview te houden. Gaan ze de beelden van de eerste twee vluchten hier delen met Wilco. Die het dan kan verwerken in de uitzending van die avond. Ook filmt Wilco hen hoe ze hier aankomen en vertrekken. Het zijn prachtige beelden geworden!

Leg 3 Budel naar Teuge
In Budel op Kempen Airport stijgt kort voor ons een mooie Pilatus PC-12 op. Om 0941 gaan we take-off en zetten koers richting Apeldoorn. Ten oosten van Apeldoorn ligt namelijk vliegveld Teuge in het gelijknamige dorpje. Onderweg komen we eerst gecontroleerd luchtruim tegen. Onder andere van de Peel, Eindhoven en Volkel. Via de radio hebben we contact met de luchtverkeersleiding en krijgen we toestemming om het luchtruim te kruisen. Na de vraag of we over de landingsbaan van Volkel mogen vliegen ,omdat dit ons leuk lijkt, krijgen we ook daar toestemming voor. Nadat we de baan hebben gekruist zetten we onze koers weer verder Teuge. Onderweg vliegen we over Nijmegen en Arnhem. Daarna langs vliegveld Deelen en zweefvliegveld Terlet. De aanhangers met daarin de zweefvlieg toestellen zien we al naast de landingsbaan staan. Teuge wordt aangevlogen via de eerste afrit rechts van knooppunt Beekbergen. Waar de snelwegen A50 en A1 samenkomen. Vanaf deze afrit vliegen we naar het noorden waarna we het circuit invliegen. Baan 08 is in gebruik en we landen om 1022. Hiermee is deze leg uiteindelijk de langste van de dag geworden en duurde 41 minuten.
Eenmaal de taxibaan opgedraaid, zetten we voort naar de hangaar van Bluetail Aviation. Een van onze hoofdsponsoren en de hoofdsponsor van vliegveld Teuge voor Wings for Smiles. Ook ontmoeten we hier Remco. Hij is aanwezig omdat hij een stukje wilt schrijven over ons voor in het AOPA Magazine. Uiteindelijk is ons interview te zien in editie : …. We nemen nog wat snacks en water mee voordat we weer snel doorgaan naar onze volgende bestemming.

Leg 4 Teuge naar Twente
We taxiën uit vanaf de hangaar op Teuge Airport. We arriveren op de plek waar we de motortest kunnen uitvoeren en gaan aan de slag. Alle instrumenten staan in het groen. We lijnen op voor baan 08, het gas gaat naar voren en we rollen! Als we opstijgen is het 1050.
Deze vlucht neemt ons van Teuge Airport naast Apeldoorn naar Twente Airport, gelegen ten noorden van Enschede. Twente ligt ten oosten van Teuge, ook de richting waar we naar opstijgen. Dus we zetten de koers door naar het oosten. Na een tijdje roep we Twente toren op. We willen graag direct landen op baan 05. Omdat dit ons tijd scheelt vergeleken met het aanvliegen van de standaard route. Nadat we dit aanvragen zegt de havenmeester, tot onze verbazing, dat de baan 23 in gebruik is. Tot nu toe zijn we bij ieder veld in oostelijke richting geland. Daarom dat we nu opnieuw vragen naar de wind op het veld. De havenmeester zegt dat de wind ook hier uit het oosten komt. Waarop wij opnieuw vragen of het dan oké is om op baan 05 te landen met deze wind. Hier wordt mee ingestemd.
De landing vond plaats om 1110 en we parkeren voor het gebouw van vliegveld Twente. Hier worden we ontvangen door een medewerker die ons helpt met het schieten van een foto. Helaas is er niet veel tijd voor een uitgebreid babbeltje, ondertussen liepen we namelijk al 20 minuten achter op schema.

Leg 5 Twente naar Hoogeveen
Vanaf de parkeerplaats is het maar een kort stukje taxien voordat we aan de baan staan, we doen alle checks en alle lichten staan we op groen. Omdat de baan erg lang is, kunnen we via de intersectie halverwege opstijgen, oplijnen met baan 05 en gaan!
Na het opstijgen draaien we naar het noorden, om in een rechte lijn naar Hoogeveen Airport te gaan. Het is maar een korte vlucht, om 1124 zijn we in de lucht, om 1145 staan we weer met alle drie de wielen op de grond. Onderweg naar Hoogeveen leek er een grote pluk rook in de verte zichtbaar, maar het was lastig te zien dus hadden hier geen melding van gemaakt. Het was rustig in Hoogeveen, maar ons werd verzocht om netjes de standaard procedures te volgen, zodoende zijn we over het vliegveld gevlogen om aan de noordkant de aanvliegroute te vliegen. We maken een landing op baan 09 en hebben zojuist onze eerste landing op gras gemaakt. We gaan naast de baan taxiën om te parkeren voor de toren.
Er was deze keer niemand die ons ontving dus moesten we creatief zijn om een foto te maken met de banner. We leunen een mobiel tegen een Hoogvliegers knuffel, starten de timer en poseren.

Leg 6 Hoogeveen naar Stadskanaal
Doordat we zelf de foto hebben gemaakt op Hoogeveen en niemand ons te woord stond konden we snel weer door naar onze volgende bestemming, Stadskanaal! We konden hier mooi wat minuten inhalen op de vertraging die al waren opgelopen, zo waren we 7 minuten na het afzetten van de motor alweer aan het taxiën naar baan 09.
Dit werd onze eerste takeoff op gras vandaag. Na alle checklists te hebben afgewerkt stonden we weer klaar voor vertrek, het was nogsteeds rustig waardoor we meteen weg konden, om 1156 waren de wielen los en konden onze koers naar het noord-oosten. We vlogen nu in de richting van de rookwolk die we bij de vorige vlucht zagen ontstaan, nu was deze ontzettend groot geworden en uitgewaaid door de wind. Nu wisten we zeker dat er iets goed mis was, we hebben een melding gemaakt over de radio over de brand. De verkeersleiding heeft de lokale brandweer ingelicht en gaf aan ons terug dat er een agrarische brand al gemeld was in die regio. Dit zal niet de enige brand zijn die we vandaag tegenkomen.
De standaard aanvliegroute van Stadskanaal ligt aan het zuiden, dus deze konden wij mooi volgen om vervolgens een landing te maken op het kortste baantje van vandaag: 500 meter. Beide piloten waren nog niet eerder geweest op Stadskanaal, het is een pitoresk vliegveldje waar vooral met Ultralight vliegtuigen gevlogen wordt. Ook hier was het nog niet druk toen wij landen om 1214. We parkeren naast de baan, betalen het landingsgeld bij de havenmeester en vragen aan iemand die op het terras zit om van ons een foto te maken.

Leg 7 Stadskanaal naar Oostwold
Na een kort babbeltje met de persoon die van ons een foto heeft gemaakt staan we weer klaar om te vertrekken naar Oostwold. We taxiën naar de kop van baan 06 en vertrekken, we maken om 12:28 een rollende start en zijn voor de helft van de baan los, geschatte take-off distance rond de 200 meter, niet slecht!
Vervolgens draaien we koers naar het noorden om in een rechte lijn naar Oostwold te gaan, dit zal een gedeelde eerste plaats hebben voor de kortste vlucht die we gaan maken, om 12:39 zetten we namelijk alweer de wielen op de grond in Oostwold. De aanvliegroute ligt hier eigenlijk vanuit het noorden, maar in overleg met de havendienst konden wij vanuit het zuiden direct aan komen vliegen op baan 06, er was op dat moment namelijk niemand anders rondom het vliegveld.
We parkeren op een van de laatste plekjes die beschikbaar is, maken snel zelf een foto voordat we weer vertrekken. Ook hier hebben we daardoor een snelle ‘turn-around time’, 6 minuten na het uitzetten van de motor zijn we namelijk alweer aan het taxiën naar de baan.

Leg 8 Oostwold naar Groningen
Na 6 minuten op de grond zijn we al weer onderweg naar de start van baan 06. Ondertussen komen we in een goede flow van samenwerking om alle checks efficiënt uit te voeren, zonder wat over te slaan. Hierdoor zijn we snel weer ‘airborne’ onderweg naar de volgende bestemming: Eelde Airport. Na een aantal vluchten van ongecontroleerde luchthavens gaan we nu weer naar een gecontroleerde haven.
Bij vertrek in Oostwold volgen we de standaard vertrek route naar het noorden, voordat we een westelijke koers inzetten naar Groningen. We luisteren snel de ATIS uit om te weten wat het weer is en welke baan in gebruik is en roepen vervolgens de verkeersleider op om te vragen of we direct naar de baan mogen. We krijgen een redelijk directe klaring waardoor zo min mogelijk tijd verspild wordt.
Na een soepele landing gaan we van de baan af en mogen we parkeren voor de toren, waar twee vertegenwoordigers van Stichting Hoogvliegers ons enthousiast staan op te wachten. Daarnaast staat ook een vertegenwoordiger van onze Groningse hoofdsponsor Kavel 10 op ons te wachten. Na de gebruikelijke foto’s en een kijkje in een van de speciale vliegtuigen van Kavel 10 was het weer tijd om in te stappen.

Leg 9 Groningen naar Drachten
Na een iets te lange tijd te hebben gespendeerd op de grond in Eelde (15 minuten) was het weer tijd om te vertrekken naar het volgende vliegveld waar beide piloten nog nooit geweest waren: vliegveld Drachten.
Na een kort stukje taxiën en het uitvoeren van alle checks stonden alle lichten weer op groen, echter was er iets onverwachts gebeurd, vlak naast de baan is er brand ontstaan. Het droge gras is zo warm geworden dat het ontvlamde. Hierdoor werd al het verkeer stilgelegd. Het duurde uiteindelijk 12 minuten voordat de brandweer bij de brand was gekomen waarna het snel geblust was. Zo is dit al de tweede brand die we tegenkomen vandaag!
Na onze langste grond tijd te hebben uitgezeten (16 minuten) was het tijd om te vertrekken naar Drachten, de vlucht duurde een welgetelde 13 minuten. We maakten een landing op baan 07 waarvoor als enige baan in Nederland een ervaringseis is gesteld aan de piloot, je moet hiervoor namelijk 100 uur hebben gevlogen als gezagvoerder. Na de landing konden we aan het eind van baan 07 parkeren om snel zelf een foto te maken.

Leg 10 Drachten naar Ameland
Vanwege de opgelopen vertraging in Groningen vonden we het niet erg dat er niemand te wachten stond op ons in Drachten. Hierdoor konden we snel zelf een foto maken voordat we verder gingen naar Ameland.
In Drachten was het windstil, hierdoor konden we baan 25 gebruiken om op te stijgen. Dit kwam erg goed uit omdat we naast de start van baan 25 geparkeerd waren! Om deze reden hebben wij op Drachten onze snelste ‘turn-around time’ weten neer te zetten. 4 minuten nadat onze motor uitgezet was waren we alweer take-off, we begonnen als een geoliede ROTAX motor te lopen!
Na een vluchtje van 18 minuten door het luchtruim van Leeuwarden Airbase konden we onze voeten neerzetten op ons eerste waddeneiland. Op Ameland kwamen we een bekende tegen die zo vriendelijk was om van ons een foto te maken.

Leg 11 Ameland naar Texel
Voor de elfde keer vandaag draaien we de motor aan. We moeten een stukkie taxien over de hobbelige taxibaan van Ameland. Pim zet wat extra gas, maar hierdoor wordt het wel heel lastig voor Olivier om het volgende vliegplan, wat ze nodig hebben van texel naar den helder, in te vullen. Ze stuiteren namelijk nogal over de bulten van de taxiway. Net voor baan 08 wordt de motor test uitgevoerd en nadat geen gekkigheid zich voordoet gaan we take-off, de tijd is 1433.
Dit is een hele mooi vlucht. Hij neemt ons namelijk over 4 waddeneilanden. Ameland, Terschelling, Vlieland en Texel. Boven Vlieland hangt een gereserveerd stukje luchtruim. De “ romeo four “ deze kan actief zijn als er jachtvliegtuigen op het westen van Ameland bezig zijn op een groot stuk schietterrein. Gelukkig vertelt de flight information region ons dat deze niet actief is.
Op Texel is baan 03 in gebruik. We vliegen vanuit het oosten direct de downwind aan en landden om 1500. Olivier is erg bekend met Texel Airport. Hij heeft er 2 seizoenen gewerkt en rondvluchten gevlogen. We worden met open armen ontvangen door Ed en Stephanie de Bruijn. Ze hebben zoals altijd een leuke babbel paraat staan en maken hier voor ons een foto. Na het een en ander verteld te hebben over onze dag maken we ons klaar om de reis voor te zetten. Volgende bestemming: de Kooy Airport.

Leg 12 Texel naar De Kooy
Al zwaaiend taxiën we uit naar baan 03 op Texel. Hier staat sinds onze draai naar final een andere kist. Deze zei al eerder op de radio dat hij problemen had met zijn GPS. Deze zou een foutmelding aangeven die niet wilt verdwijnen. Net voordat wij de baan op willen lijnen taxied hij over de landingsbaan terug naar de apron van Texel Airport omdat de problemen niet verheven kunnen worden. Kort daarna stijgen wij op en dan is het 1517.
De route naar Den Helder is kort. We vliegen naar het zuidwesten, steken de waddenzee over. Nog voordat we Texel verlaten betreden we al het controle gebied van de Kooy Tower. Desondanks onze vraag of we een directe route naar de baan mogen moeten we toch de standaard route hanteren. Deze brengt ons naar baan 03 waar we om 1528 alweer landen.
Het is stil op de Kooy. Zo stil dat er niemand anders is dan wij. Daarom staat de toren ons toe om te stoppen op het midden van de taxiway. Waar we uitstappen en snel onze foto maken. Zo konden we mooi wat tijd besparen doordat we dicht bij de baan blijven.

Leg 13 De Kooy naar Middenmeer
Snel weer instappen en door! We klimmen terug in de kist. Vragen aan om op te starten. Taxiën uit naar intersectie delta 3. Waar nog een motortest wordt uitgevoerd en we stijgen op om 1540.
We moeten het veld wederom weer verlaten via een standaard route. Gelukkig ligt de departure Echo op de juiste weg naar onze volgende bestemming, vliegveld Middenmeer. Middenmeer is een nieuw vliegveld. Het was tot voor kort alleen toegankelijk voor Micro Light Aircraft. Nu mogen kisten tot een maximaal gewicht van 890kg ook landen. Wat Middenmeer uniek maakt is niet alleen haar leeftijd. Ook dat ze zich recht onder een windmolen bevindt! Vrij makkelijk te spotten, zo’n windmolen. Alhoewel, in een zee van windmolens die in Noord-Holland om het dorpje Middenmeer staan, wordt het toch een uitdaging ondervinden de mannen. Ze kijken goed uit naar het veld maar kunnen het niet direct vinden. Ze besluiten met een grote bocht rond te gaan en proberen via de kaart opnieuw een referentiepunt te vinden.
Dit lukt en ze zien twee windmolens met ertussen een weg. Daar ligt het veld! Vanuit het zuiden wordt het veld aangevlogen. Ze melden zich boven grote kassen via de radio aan het veld en vliegen de downwind op. Na een gemengde base en final leg wordt om 1553 geland. Hier ontmoetten de heren inzittenden van een kist die ze eerder op Texel zagen. Een van de heren wordt gevraagd of ze een foto van ons kunnen maken. Waarna we onze weg weer voortzetten.

Leg 14 Middenmeer naar Lelystad
Om 1609 stijgen we vanaf baan 05 op. Onze volgende bestemming Lelystad Airport is hoog nodig. Omdat we nieuwe brandstof nodig hebben. De tanks zijn namelijk voor vertrek in Eindhoven helemaal afgetopt, maar als we landen in Lelystad hebben we nog 20 liter over. Dit is binnen minima’s voor deze vlucht. Maar als we verder willen, zullen we hier op Lelystad wat bij moeten tanken. Dit gaan we ook zeker doen. We zijn namelijk gesponsord door Check Six, een leverancier van brandstof aan de luchtvaart. Op Lelystad staan zij te wachten om onze tanks vol te gooien en ons op weg te zetten met de rest van onze reis.
De route deze leg gaat van Middenmeer naar Enkhuizen. Waarna we de dijk volgen naar Lelystad. De dijk tussen Enkhuizen en Lelystad, ook wel de Houtribdijk of Markerwaarddijk genoemd, is een dam die het IJsselmeer van het Markermeer scheidt. Lelystad wordt aangevlogen via reporting point Mike. Dit is waar de snelweg A9 met de N-weg 307 kruisen. Van Mike joinen we het circuit en landen we om 1632 op baan 05.
De baan afgedraaid taxiën we uit naar het fuelingstation ten oosten van de toren. Hier worden we geholpen met het bijvullen van onze brandstoftanks met UL94 met dank aan CheckSix. We worden vriendelijk geholpen en deze man helpt ons ook met het maken van onze foto. Met 100.1 liter verse brandstof kunnen wij de dag afmaken!

Leg 15 Lelystad naar Hilversum
Met een volle tank en opnieuw frisse zin taxiën we uit naar baan 05 voor take-off. De tijd slaat 1651 en we verlaten de oppervlakte van aarde en zetten koers voor Hilversum!
Om wat tijd te winnen vragen we of we na reporting point Yankee direct naar Hilversum kunnen vliegen. In de flevopolder kunnen mensen met modelvliegtuigen vliegen daarom dat we hier boven proberen te blijven met oog op de TMA’s die boven ons hangen en als een plafond ons weerhouden om nog hoger te gaan.
In de verte zien we het einde van het bos en het begin van de polders met rechts de loosdrechtse plassen. Daar moet het veld liggen. Baan 12 is in gebruik. Gelukkig is het niet al te druk. Er zijn momenteel 2 kisten die het circuit verlaten. Hierachter joinen wij het circuit en landen om 1707. Hilversum is naast haar schoonheid nog extra speciaal vandaag. Wij staan namelijk op het punt om hier de cheque te overhandigen waarin het opgehaalde bedrag met onze actie zal worden getoond.
Peter Bakker van Stichting Hoogvliegers is speciaal hiervoor naar Hilversum gekomen. Wij zetten de kist na het taxiën stil, de motor gaat uit. Daar is dan het moment waar we al die tijd naartoe hebben geleefd. Wat is het eindbedrag geworden? Langzaam haalt Peter de cheque tevoorschijn. Het had zo moeten zijn. Op de valreep hebben we meer dan tienduizend euro weten op te halen met onze actie! Een bedrag wat we initieel nooit hadden verwacht maar onwijs trots op zijn dat het ons is gelukt op dit voor elkaar te boksen.
Nogmaals bedankt aan iedereen die dit mogelijk heeft kunnen maken! Zonder al jullie steun was dit niet mogelijk geweest.

Leg 16 Hilversum naar Schiphol
Gelukkig hebben we niet al te veel tijd voor tranen want we moeten weer door. Hup die kist in want we hebben nog 5 legs voor ons. Deze leg was het meest onzeker tijdens onze hele voorbereiding. Het was pas namelijk op Middenmeer zeker dat we een slot hadden. Waarna we nog maar anderhalf uur hadden om naar Lelystad te gaan, daar te tanken en naar Hilversum te vliegen om daar de cheque te overhandigen en van Hilversum naar Schiphol toe te komen. Dit betekende dat we wat tijdsdruk hadden. Gelukkig hielden we het hoofd koel en spendeerden we niet al te veel onnodige tijd.
Om 1716 stijgen we op van baan 12 op Hilversum. De vlucht duurt ongeveer 10 minuten. Dit is perfect want we worden om 1725 verwacht door de toren van Amsterdam. Na een kort stukje vliegen naar het noordwesten melden we ons bij punt Victor. Waarna we doorvliegen naar Bravo en het circuit joinen voor baan 04. Eerst moeten we een Threshold Base vliegen maar omdat we trager zijn dan verwacht is er meer ruimte en mogen we een normaal circuit vliegen. Het toestel wordt netjes neergezet op de grote witte markers en we rollen zachtjes uit. De tijd is 1728.
We schakelen over naar de grondfrequentie en taxiën naar de holding-point van apron Kilo. Waarna we opnieuw van frequentie gewisseld zijn, krijgen we toestemming om te parkeren. Hierbij is een marshaller die ons assisteert en kan helpen met het maken van een foto.
We vertelden de marshaller over onze actie en stapten weer het toestel in. Hij wenste ons succes en vertrok. Net voordat we de motor hadden aangezwengeld, kwam hij terug. We hadden een gratis landing geregeld maar de afhandelaar wist van niets en we moesten op het matje komen. Jammer genoeg lopen we hier bijna 45 minuten vertraging op. Een aantal telefoontjes verder en op goede wil van de meneer achter de balie mochten we onze weg voortzetten.

Leg 17 Schiphol naar Rotterdam
We vragen op Schiphol of we de motor mogen starten. Waarna we Taxi klaring vragen en naar het uiterste puntje van baan 04 moeten taxien. Na over te hebben geschakeld naar de toren krijgen we klaring om op te stijgen, tijd is 1818, en vervolgen we onze weg via de standaard route. Eenmaal boven punt Victor wisselen van de toren naar de flight information region en zetten we koers naar Rotterdam!
We zien al een ander toestel terwijl we van frequentie wissel en krijgen dit direct te horen via de radio. Vliegend over de polders naderen we reporting point Mike. Waarna we de spoorlijn volgen. Baan 06 is in gebruik en we krijgen een right-hand downwind. We landen om 1841.
Na de landing taxiën we via de taxiway naar V1 waar we middels een marshaller worden begeleid naar Vliegclub Rotterdam. Hier staat een aardige kerel op ons te wachten, al een tijdje sinds we inmiddels wat vertraagd zijn, en heet ons aardig welkom. We kletsen een beetje, vullen ons water aan tijdens een korte tour van het clubhuis.

Leg 18 Rotterdam naar Midden Zeeland
Het is 1902 als we opstijgen van Rotterdam The Hague Airport met als eindbestemming Midden Zeeland Airport. Eerst vliegen we naar punt Tango met als doel een Hotel departure. Maar als we vragen of we direct vanaf Tango koers mogen zetten naar Midden Zeeland wordt dat goedgekeurd en doen we dat dan ook graag om wat tijd goed te maken.
Onderweg ruilt het stedelijk landschap met zijn gebouwen en grote infrastructuur zich om voor eilanden gevuld met natuur omringd door water. Ondertussen is door het verminderen van de intensiteit van de zon de thermiek afgenomen en vliegen we rechtuit zonder bubbels die ons storen. Het voelt, ondanks dat we een grote windmolen voor onze neus hebben, sereen.
We joinen een left-hand downwind voor baan 09. Op final zien we dat het hele veld vol staat met kisten. We zijn niet de enige die gebruikmaken van de sunset fly-in. Als we landen is het 1927.
Hier staat Paula op het team van Wings for Smiles te wachten. Ze heeft een heerlijke verrassing voor ons: Bolussen! Paula schiet leuke plaatjes voor ons en een bijstander zet haar ook met ons op de foto, erg leuk!

Leg 19 Midden Zeeland naar Seppe
Na een korte tussenstop gaan we weer verder. Voor piloot Pim zal dit de laatste leg zijn die hij vliegt. Het is erg druk op Midden Zeeland tijdens het vertrek dus we wat geduld hebben voordat het onze beurt is, maar om 1945 gaan de wielen van de grond en zijn we weer in de lucht, voor de 19e vlucht van de dag.
Omdat het al na 5 uur is kunnen we in een redelijk rechte lijn naar Seppe, alle militairen luchthavens zijn namelijk al gesloten. De lucht is nu lekker stabiel weer aan het worden. De twee gyrocopters van Pal-V die voor ons opstegen zijn ook onderweg naar Seppe, zij vliegen net wat langzamer dan wij waardoor we ze gedurende de vlucht langzaam in halen. Daarnaast vliegt er ook een Cessna 172 richting Seppe, het zal daar dus ook druk worden bij de landing!
Omdat we in een rechte lijn naar Seppe vliegen zullen wij als eerste aankomen, het is nu nog rustig en daar maken we goed gebruik van, we maken namelijk een straight in op baan 08. Om 2007 zetten we de wielen weer neer en gaan we van de baan af, hier worden we onthaald dus 4 clubleden van de Eindhovense Aeroclub Motorvliegen. Ze hebben de twee andere Bristell BR23’s van de vliegclub meegenomen en samen met hen gaan we in een 3 man formatie terug naar Eindhoven.

Leg 20 Seppe naar Eindhoven
Vlucht 20, het is zo ver, de laatste vlucht van deze spectaculaire dag. We hebben wat vers fruit gegeten en een uitgebreide briefing gehouden over deze vlucht, dit wordt namelijk een hele bijzondere vlucht. We gaan samen met twee andere Bristell BR23’s in formatie terug naar Eindhoven.
De lucht is heel stabiel geworden, de wind is gaan liggen, de omstandigheden voor een formatievlucht zijn perfect. Wij zullen de formatie leiden. Om 2042 gaan we kort achter elkaar de lucht in. Kort na take-off komen de andere twee Bristells in Echelon formatie bij ons vliegen. Nadat we kruishoogte zitten, zetten we koers naar punt Whiskey, de standaard aanvliegroute vanuit het westen voor Eindhoven. We vliegen in verschillende formaties naar Eindhoven.
In Eindhoven maken we in een Echelon formatie een low pass boven de baan met een break-off boven het clubgebouw om vervolgens in sequence op Downwind te joinen en te landen, om 2112 zetten we voor de laatste keer de wielen op de grond, om 2115 stopt de motor na een lange dag hard te hebben gewerkt.
Op de vliegclub worden we ontvangen door familie, vrienden en clubleden. Wat een prachtig einde van een geweldige dag. We konden niet geloven dat het gelukt is, 20 vluchten en 20 vliegvelden in één dag, overal een full stop landing om een foto te maken. Het was een erg lange dag en nu het voorbij is beginnen we de vermoeidheid echt te voelen, terwijl de grootste uitdaging ons nog te wachten staat; zorgen dat al het papierwerk straks nog klopt!
Wij willen nogmaals iedereen ontzettend bedanken voor de steun om deze dag mogelijk te maken en zo een mooie bijdrage te kunnen leveren aan de missie van Stichting Hoogvliegers! De Wings for Smiles actie van 2025 is een laaiend succes geworden!
